Blog o Filmowaniu i Produkcji Video
W ilu klatkach na sekundę nagrywać filmy ślubne?
- 6 kwietnia 2020
- Posted by: Marcin Zając
- Kategoria: Filmowanie ślubów

Jak wybrać odpowiedni klatkaż do filmu ślubnego? Zacznijmy od tego, czym jest pojęcie klatek na sekundę. Oznacza to, ile zdjęć aparat wykonuje w ciągu jednej sekundy, bo przecież film jest zbiorem pojedynczych zdjęć, które połączone ze sobą dają wrażenie płynnego ruchu.
Jaki klatkaż do filmu ślubnego?
Większość aparatów pozwala nagrywać filmy w rozdzielczości Full HD w 25, 50 oraz 100 kl./s dla PAL oraz 24, 30, 60 i 120 dla NTSC. Dla rozdzielczości 4k maksymalna liczba klatek w przypadku Sony A6300 wynosi 30.
Standard filmów kinowych wynosi 24 kl./s. Polecam jednak nagrywać filmy w 50 kl./s, aby później w postprodukcji móc zastosować slow motion. Jeśli bowiem nagramy materiał w 24 kl./s i spróbujemy go spowolnić w projekcie przygotowanym dla 24 kl./s, to obraz będzie miał efekt zacięcia i nie będzie płynny. Tak więc 50 kl./s to minimum, jeśli chcemy spowolnić film o 50%.
W niektórych momentach warto nawet włączyć 120 kl./s, szczególnie podczas sesji plenerowej, gdy robimy ujęcie biegnącej pary młodej, obracania pani młodej czy spadających obrączek. Wówczas będziemy mogli spowolnić film nawet 4-krotnie, zachowując cały czas jego płynność.

W ilu klatkach na sekundę oddawać film ślubny?
Osobiście oddaję pełny film ślubny w 50 kl./s, a teledysk w 24 kl./s. Robię tak, ponieważ przy ujęciach z sali jest dużo dynamiki i 50 klatek jest po prostu bardziej przyjemne dla oka – nie ma efektu nadmiernego rozmycia ruchu. Teledysk natomiast oddaję już w 24 kl./s, bo zawsze korzystam ze slow motion, które daje fajny, filmowy look.
W Premiere Pro zawsze masz możliwość eksportu filmu w niższym klatkażu. Materiał zarejestrowany w 100 czy 50 kl./s możesz wyrenderować jako 24 klatki, jednak nie zadziała to w drugą stronę – z materiału 24 kl./s nie zrobisz płynnego filmu 50 kl./s. Uważam więc, że filmowanie całego wesela w 50 kl./s daje później dużo większe możliwości w postprodukcji, niezależnie czy docelowo oddajesz film w 24 kl./s czy w 50 kl./s.

NTSC czy PAL?
Wyróżniamy dwa standardy telewizyjne: NTSC i PAL. NTSC obowiązuje głównie w Stanach Zjednoczonych i zakłada obraz w 24, 30 i 60 kl./s. W Polsce natomiast mamy PAL, który zakłada obraz w 25 i 50 kl./s.
W filmach ślubnych nie ma większego znacznie, jaki standard telewizyjny wybierzesz, bo nasze komputery, telewizory i smartfony poradzą sobie z odtwarzaniem filmu zarówno w 24, 25, 30 czy 50 kl./s. Ważne, by trzymać się jednego standardu i nie mieszać na osi czasu ujęć nagranych w NTSC z ujęciami nagranymi w PAL – da to bowiem efekt szarpanego obrazu i nie będzie wyglądać profesjonalnie. Polecam więc od razu włączyć NTSC i nie zmieniać tego ustawienia.