Blog o Filmowaniu i Produkcji Video
Jak uzyskać kolory Canona w Sony?
- 21 kwietnia 2022
- Posted by: Marcin Zając
- Kategoria: Obsługa aparatu
Od 5 lat pracuję na aparatach Sony. Nie bez powodu – uważam, że to genialny sprzęt, który jest dla mnie naturalnym wyborem do filmowania ślubów, ale też do bardziej wymagających produkcji, takich jak teledyski muzyczne, spoty reklamowe czy vlogi podróżnicze. Jedyny obszar, który powiedzmy sobie szczerze, leży w aparatach Sony, to kolory. Choć Canon technologicznie i innowacyjnie jest daleko w tyle w stosunku do Sony, to jednak w kwestii plastyki kolorów wypada o niebo lepiej. Dlatego w mojej głowie pojawiło się pytanie: czy da się w aparacie Sony odzworować kolory z Canona?
Czy da się odwzorować kolory Canona w Sony?
Kiedy wpiszesz w wyszukiwarce YouTube hasło kolory z Canona w Sony, to wyświetli ci się kilkanaście filmów z podanymi gotowymi ustawieniami, które wystarczy wklepać w Picture Profile, by odzworować kolory Canona. Co jednak najciekawsze, wszystkie te przepisy są inne, a niektóre wręcz są wobec siebie przeciwne – w jednym podbijamy poziom czerni do +15, a w innym zbijamy do -10.
Oznacza to, że nie ma uniwersalnych ustawień, które sprawdzą się idealnie w każdej sytuacji. Oczywiście, pewna baza ustawień jest pomocnym punktem wyjściowym, jednak w zależności od warunków oświetleniowych, w jakich nagrywasz, może się na przykład zdarzyć, że mimo powyższych ustawień obraz z Sony będzie miał za dużo Tinty w porównaniu co Canona. W tym celu, zamiast za każdym razem wchodzić w ustawienia Picture Profile i je modyfikować, możesz po prostu wejść w ustawienia balansu bieli i delikatnie podbić Magentę, by zmniejszyć poziom Tinty w obrazie.
Nie wystarczy, że bezmyślnie skopiujesz ustawienia ode mnie czy od innego twórcy – musisz nauczyć się dostosowywać je do swojej sytuacji. Za chwilę podzielę się ustawieniami, z których ja korzystam na co dzień, by jak najwierniej odtworzyć kolory Canona w Sony, jednak zachęcam cię, byś samodzielnie z nimi poeksperymentował – spróbuj nagrać kilka filmów, w których po kolei zmieniasz jedno ustawienie, najpierw możesz wzmocnić Magentę, zobaczyć jak to wpłynie na obraz. Później możesz zwiększyć poziom szczegółów i zobaczyć co się stanie, następnie pobawić się z Black Level itd. W ten sposób oswoisz się z ustawieniami Picture Profile i nauczysz się dostrzegać, kiedy twój obraz przestaje wyglądać naturalnie i będziesz wiedział, które ustawienie zmienić, by to naprawić.
Ustawienia – kolory Canona w Sony
Przejdę do sedna, czyli tego, po co tutaj przyszedłeś. Otwórz menu aparatu Sony, znajdź zakładkę Picture Profile, następnie wybierz dowolny profil do PP1 do PP9, który chcesz dostosować.
Oto moje ustawienia pozwalające uzyskać kolory Canona w aparacie Sony:
Black Level +8
Gamma Still, Range: Wide, Level: -3
Color mode ITU709 Matrix
Saturation -7
Color Phase -7
Depth
R -2
G -1
B -2
C -1
M +3
Y -2
Detail -5
Jak poprawić kolory w Sony?
Na pewno łatwiej uzyskać kolory Canona w aparacie Sony, jeśli korzystasz z nowszych modeli, takich jak A7III, A7IV czy w przypadku aparatów z matrycą APS-C A6400, A6600. Radzą sobie one w kwestii kolorów dużo lepiej, niż starsze puszki A6300 czy A6000.
Aparaty Sony zawsze miały tendencję do nagrywania obrazu, w którym kolory zbyt mocno wpadały w zieleń, w przeciwieństwie do Canona, gdzie kolorystyka przesunięta była bardziej w kierunku magenty. Generalnie rzecz biorąc, obraz z Canona jest nieco cieplejszy i wygląda bardziej filmowo, niż zielonkawe, zimne i wyprane kolory z Sony. Dlatego jednym z najważniejszych ustawień, gdy próbujemy odwzorować kolory Canona, jest zwiększenie poziomu Magenty (M+3) i zmniejszenie Żółtego (Y-2).
Prawda jest taka, że jesteś w stanie zbliżyć się do kolorystyki Canona, ale jedynym sposobem na uzyskanie w 100% takich samych kolorów jest… zakup aparatu Canon. Sony i Canon to dwaj różni producenci, którzy mają odrębne technologie, patenty i software w swoich produktach.