Blog o Filmowaniu i Produkcji Video
Najlepsze obiektywy do filmowania ślubów
- 15 kwietnia 2020
- Posted by: Marcin Zając
- Kategoria: Filmowanie ślubów
Jakie obiektywy do filmowania ślubów są najlepsze i jakie szkła musisz zawsze mieć pod ręką, jeśli chcesz wykonać profesjonalny film ślubny?
Jakie obiektywy do filmowania wybrać?
Obiektyw odgrywa w filmowaniu ważniejszą rolę, niż sam aparat, bowiem to przede wszystkim szkło decyduje o jakości obrazu. Zakładając ten sam obiektyw na Sony A6500 i Sony A6000 prawdopodobnie nie dostrzeżesz żadnej różnicy, poza lepszą stabilizacją w A6500, który ma wbudowaną stabilizacją matrycy, a aparaty A6300 i A6000 już nie.
Jakie obiektywy musi mieć kamerzysta ślubny?
Z punktu widzenia filmowca ślubnego możemy wyróżnić dwa obiektywy, które zawsze musisz mieć pod ręką. Pierwszy to szeroki obiektyw z ogniskową rzędu 16, 18 czy 20 mm. Jest niezbędny do filmowania planów ogólnych, grup ludzi, krajobrazów. Szukaj obiektywów, które mają wbudowany autofocus oraz, jeśli twój aparat nie ma wbudowanej stabilizacji, znajdź obiektyw ze stabilizacją obrazu. Osobiście polecam Sigmę 16 mm f1.4. Jest to świetne szkło, które daje ostry obraz, no i przysłona 1.4 uratuje cię niejednokrotnie, gdy trafisz do ciemnego, drewnianego kościółka lub sali weselnej z małą ilością światła.
Drugi niezbędny obiektyw do filmowania wesel to klasyczny obiektyw portretowy 50 mm f1.8. To właśnie z jego pomocą zrobisz piękne zbliżenia z filmowym rozmyciem tła, a także podkreślisz emocje na twarzach Pary Młodej i gości weselnych. Osobiście w teledysku ślubnym wykorzystuję w jakichś 90% ujęcia właśnie z obiektywu 50 mm, to najlepiej pokazuje, jak bardzo zakochany jestem w tym szkle.
Obiektywy do nagrywania filmów
Jeśli budżet ci na to pozwala, możesz dodatkowo wybrać zooma, czyli obiektyw o ogniskowej 105 mm lub chociaż 80 mm. Przyda ci się szczególnie w kościele – będziesz mógł nagrać zbliżenia na gości siedzących w ławkach i parę młodą, cały czas stojąc z boku i nie przeszkadzając księdzu w prowadzeniu mszy.
Obiektyw z większą ogniskową pomoże ci również na sali weselnej w filmowaniu zbliżeń gości weselnych siedzących przy stołach – stojąc na przeciwległym kącie sali, będziesz mógł złapać naturalny śmiech osób bez ich krępowania. W końcu praca kamerzysty ślubnego polega na tym, by jak najmniej rzucać się w oczy i uwiecznić prawdziwe emocje, jakie obecne są podczas wesela.
Taki zestaw z powodzeniem wystarczy ci, by przygotować dobry film ślubny. Jeśli stać cię na więcej, możesz pobawić się z obiektywem makro i fish-eye w celu zróżnicowania plastyki ujęć w swoim filmie. Uważaj jednak z tym ostatnim, bo nadmiar ujęć z rybiego oka wygląda dosyć kiczowato i staromodnie.
Obiektywy dla początkujących filmowców
Nie musisz też od razu startować z takim zestawem. Jeśli dysponujesz tylko kit lensem 18-50 mm, pracuj z tym co masz. Jak już mówiłem, sprzęt pomaga, ale ostatecznie to twoja kreatywność i umiejętności operatorskie są najważniejsze. Zacznij filmować wesela z takimi obiektywami, jakie masz, a później sukcesywnie rozwijaj swoją szklarnię, w miarę jak zaczniesz zarabiać na tym pieniądze.
Kupując obiektywy, zwróć uwagę by miały mocowanie odpowiednie dla twojego aparatu. Jeśli kupujesz obiektyw pełnoklatkowy na aparat z matrycą APS-C, to musisz liczyć się z tym, że obraz będzie przybliżony, np. obiektyw pełnoklatkowy 50 mm na matrycy APS-C da ci ogniskową 75 mm. Dzieje się tak, ponieważ rozmiar matrycy jest mniejszy, więc obraz zostaje lekko przycięty.
Witam, na wstępie dodam, że niezmiernie przydatny jest dla mnie Twój blog o filmowaniu. Wiele uwag i rad było dla mnie bardzo pomocnych jakże w nowym dla mnie świecie… ale idzie w dobrą stronę. MOJE pytanie dotyczy obiektywu Sigma 16mm, o którym pisałeś. Nie ma on stabilizacji a ja w tej chwili dysponuję aparatami sony a6000 i a6400 ( oba bez stabilizacji -jak wiesz ) , ale i również gimbalem RONIN SC … W tej chwili mój zestaw obiektywów jest skromny ( kit sony 16-50mm (2szt) oraz sony E 50 mm f/1,8 OSS ) … A pytanie moje czy warto kupić Sigmę 16 mm ?? Czy może lepiej poszukać czegoś ze stabilizacją??
Cześć Jarku, bardzo miło mi to słyszeć.
Używałem przez długi czas Sigmy 16mm do Sony A6300 z Roninem i brak stabilizacji nie stanowił problemu. Przez to, że jest to szeroka ogniskowa, ewentualne niedoskonałości związane ze stabilizacją nie raziły w oczy, tak jak by to było chociażby w przypadku ogniskowej 50mm. Więc ja bym się nie zastanawiał i brał Sigmę, jeśli planujesz filmować z użyciem gimbala.
Powodzenia w dalszym rozwoju filmowej kariery 🙂
Cześć …
Sigma 16 mm już do mnie idzie, a wraz z nią Sony FE 85mm f1,8… Bardzo się cieszę, że mój plecak z obiektywami wypełnia się… W tej chwili KIT-owy Sony 16-50 mm , Sony 50 mm f1,8, Sigma 16 mm 1,4 i Sony FE 85mm f18 to moje wyposażenie i już nie mogę się doczekać pierwszego zlecenia, które już 17 kwietnia – pierwszy ślub, a w kolejce czekają już kolejne…a dodam, że mieszkam obecnie w Norwegii i na tym rynku rozpoczynam swoją działalność. Już nie mogę się doczekać nowych obiektywów i sprawdzić ich możliwości… najbardziej chyba nie mogę się doczekać, tak zachwalanej często i przez wielu Sigmy … No i się dzieje… ZOSTAJĘ FILMOWCEM… dzięki za wszystkie rady …