Blog o Filmowaniu i Produkcji Video
7 sposobów Jak Zarabiać Na Filmowaniu poza sezonem ślubnym
- 22 kwietnia 2020
- Posted by: Marcin Zając
- Kategoria: Biznes
Praca kamerzysty ślubnego to praca sezonowa. Przyjemnie jest zarabiać piętnaście, dwadzieścia tysięcy miesięcznie, ale trzeba mieć świadomość, że zarobki te nie utrzymują się na tym poziomie przez okrągły rok. W tym artykule pokażę ci 7 sposobów na to, jak filmowiec ślubny może zarabiać poza sezonem, by nie zwariować z powodu nadmiaru wolnego czasu, a przy okazji nieco podrasować swoje finanse.
W tej branży jest kilka miesięcy, gdy nie dzieje się dosłownie nic, dlatego znalazłem kilka metod, jak utrzymać przypływ gotówki nawet poza sezonem ślubnym.
-
Zarabianie na sprzedaży video
Pierwszym sposobem, na który warto zwrócić uwagę, jest sprzedaż klipów video i fotografii w serwisach stockowych. Są to portale, które gromadzą potężną bazę multimediów nadsyłanych przez twórców z całego świata i zajmują się ich sprzedażą, oferując twórcom prowizję od każdego zakupu. Największe z nich to Shutterstock, 123RF i Dreamstime, jednak portali na których możemy sprzedawać swoje materiały jest znacznie więcej.
Najlepsze w stockach jest to, że jest to dochód pasywny – wystarczy, że raz poświęcimy czas na wykonanie profesjonalnych ujęć z kategorii, na którą jest duży popyt i możemy generować zyski przez następne kilka lat, na dodatek umieszczając ten sam klip w kilkunastu różnych serwisach stockowych. Musisz wiedzieć, że nie jest to łatwy zarobek – wymaga analizowania raportów na temat tego, jakiego rodzaju video sprzedają się najlepiej, by tworzyć materiały które rzeczywiście znajdą nabywców. Trzeba też wiele cierpliwości, ponieważ niektóre klipy przyniosą zyski dopiero po kilku miesiącach. Obsługa tych serwisów sprawdza też każde materiały pod kątem jakości i wymagań technicznych. Jest to więc ciężki kawałek chleba, który jednak przynosi fajne efekty – twórcy, którzy mają w bazie od kilkuset do kilku tysięcy różnorodnych, dobrze zrealizowanych klipów, w 2015 roku byli w stanie zarabiać na tym średnio 800-1000 dolarów miesięcznie. Biorąc pod uwagę, że popularność serwisów stockowych rośnie z roku na rok, dzisiaj potencjał tego rynku jest na pewno zdecydowanie większy.
Gdzie sprzedać filmy wideo?
Przedstawiam listę największych serwisów stockowych wraz z informacją, jaką prowizję od sprzedaży można na nich uzyskać.
Adres serwisu | Prowizja od sprzedaży |
https://www.shutterstock.com/pl/ | 20-30% |
https://stock.adobe.com/pl/ | 35% |
https://www.dreamstime.com/ | ??? |
https://www.videoblocks.com/ | 30-50% |
https://pl.123rf.com/ | 30-60% |
https://videohive.net/ | 45-87,5% |
https://pl.depositphotos.com/ | 34-42% |
https://www.gettyimages.com/ | 20-25% |
https://www.istockphoto.com/pl | 25-45% |
https://www.pond5.com/ | 50% |
https://www.alamy.com/ | 30-50% |
-
Produkcja spotów reklamowych
Kolejną możliwość zarobku poza sezonem niosą spoty reklamowe dla firm. Jest to ciekawa odskocznia od filmów ślubnych, która pozwoli nam podszkolić się w realizacjach, gdzie pracujemy z gotowym scenariuszem i możemy zaplanować każde ujęcie. To także szansa na zdobycie umiejętności sprzedażowych, bo przecież sami musimy znaleźć konkretne firmy, a następnie przekonać ich do współpracy. Średnie stawki za wykonanie krótkiego spotu zaczynają się od kwoty 1500 zł, a w zależności od długości spotu i skomplikowania scenariusza, mogą odpowiednio wzrastać. Jest to więc całkiem niezły zastrzyk gotówki poza sezonem ślubnym.
-
Montaż video
Trzeci sposób to montaż filmów dla firm zewnętrznych. Mogą to być firmy, które też siedzą w branży weselnej, ale mają zaległości z montażem i potrzebują pomocy, albo firmy które docierają do klientów korporacyjnych. Osobiście polecam w tym przypadku uderzyć do firm zagranicznych, jeśli znasz dobrze język angielski, ponieważ stawki za montaż w Anglii czy w Stanach Zjednoczonych są dużo bardziej atrakcyjne, niż w Polsce. Możesz wysyłać zapytania do filmowców ślubnych z amerykańskich katalogów ślubnych, takich jak WeddingWire.com czy TheKnot.com lub poszukać zleceń montażowych na portalach Freelancer.com lub Fiverr.
-
Filmowanie studniówek
Aby nie zapomnieć, jak działa aparat i gimbal, warto też złapać zlecenie na jakiś reportaż. Możesz wykorzystać do tego okres studniówkowy i oferować wykonanie kilkuminutowego teledysku z imprezy. Budżet na tego typu filmy jest nieco niższy, niż w przypadku ślubów, jednak czas pracy również jest odpowiednio krótszy. Średnie stawki za filmowanie studniówki dla jednej klasy oscylują w granicy 40-50 zł za osobę. Jeśli w klasie jest 20 osób, to za wykonanie teledysku możemy wziąć tysiąc złotych. Warto skorzystać z tej możliwości, zamiast siedzieć bezczynnie w domu, choćby po to by mieć z czego opłacić ZUS i nie musieć wydawać na to swoich oszczędności.
-
Filmy urodzinowe
Oprócz studniówek nie zapominajmy też o urodzinach. Choć filmowcy zdecydowanie rzadziej wynajmowani są na takie mniejsze imprezy, to jednak jest na to zapotrzebowanie – sam kilka razy w roku dostaję zapytania o filmowanie 18-stek czy 50-tych urodzin, ponieważ często są to ważne spotkania rodzinne i osoby te podchodzą do tego sentymentalnie, dlatego chcą mieć pamiątkę w postaci krótkiego teledysku. Stawki są podobne jak za studniówki – od 1000 do 2000 zł za wykonanie teledysku.
-
Film z podziękowaniami dla rodziców
Szósty sposób to produkcja filmów z podziękowaniami dla rodziców. Bardzo duża część par młodych decyduje się właśnie na taką formę podziękowań, ponieważ dobrze zrealizowany film potrafi rozbawić gości i wzruszyć rodziców. Wiele par stresuje też składanie podziękowań przed wszystkimi gośćmi, dlatego wybierają taki film, by uniknąć ryzyka wtopy czy łamiącego się głosu. Stawki za filmowe podziękowania wahają się w granicach od 800 zł do 2000 zł.
-
Szkolenia z filmowania
Ostatnia metoda dodatkowego dochodu przeznaczona jest dla osób, które czują się dobrze w przekazywaniu swojej wiedzy innym. Jeśli masz już pewne doświadczenie w produkcji video i wiesz, jak przekazać cenne informacje w przystępny sposób, możesz pójść w ślady filmowców ślubnych, którzy poza sezonem organizują szkolenia. Najczęściej są to warsztaty stacjonarne, gdzie w ciągu kilku godzin przedstawiasz teorię dotyczącą filmowania, dzielisz się swoimi poradami oraz uczysz praktycznych umiejętności związanych z obsługą aparatu, gimbala czy montażu video. Szkolenie mogą też przybierać formę kursu on-line. Ceny za udział w takich warsztatach są naprawdę różne – bilety na najtańsze spotkania kosztują około 200 zł, jednak koszt udziału w większości profesjonalnych szkoleń wynosi około 1000 zł.
Podsumowując, nie samymi ślubami żyje człowiek. Możliwości zarabiania na filmowaniu jest o wiele więcej i warto przetestować różne rozwiązania, szczególnie jeśli nie ma się innych zajęć poza sezonem. Może wpadnie ci dzięki temu kilka dodatkowych tysięcy, a kto wie, może dojdziesz do wniosku, że zdecydowanie lepiej czujesz się w sprzedaży stocków lub produkcji spotów reklamowych i całkowicie zmienisz swoje podejście do prowadzenia firmy?